martinas skoltips på nätet

fyra veckor senare...

16.02.2012 22:19

Snart fyra veckor har gått sedan jag bytte arbetsplats, och jag trivs fantastiskt bra. Det har varit ganska kämpigt att lära sig namnen på så många elever på så kort tid, och det är mycket som fungerar annorlunda. Jag har brukat undervisa i två eller tre klasser och har då lagt upp all NO-undervisning helt efter eget huvud. Jag har haft fyra år på mig att lära känna eleverna, pränta in så mycket kunskaper och resonemang jag kunnat och att försöka forma dem till framgångsrika, ansvarstagande ungdomar. Nu har jag elever från sammanlagt 8 klasser i tio olika grupperingar, och jag har bara eleverna "till låns" i ett ämne, ett läsår i taget. Jag har nu en sjua och två nior i fysik och tre åttor i kemi. Tyvärr är inte tillvaron så enkel att de alltid ligger i fas årskursvis, utan jag är i ständig konflikt med mig själv kring vilken grupp det var som gjorde det ena eller andra och vem som tyckte eller frågade något viktigt eller hann med en extra laboration. Jag inser att den röda tråden inte längre går att hålla i huvudet, utan allt måste dokumenteras noga och överskådligt. Min hjärna räcker inte till annars.  

Eleverna är snälla och trevliga. De flesta sköter skolarbetet exemplariskt, medan en och annan tonåring är alldeles för skoltrött för att orka... Precis så som det nog är på alla högstadieskolor. 
Kollegorna är trevliga och hjälpsamma. De brottas med samma tidsbrist och samma svårigheter med tekniken, resurserna, dokumentationen och nya betygssystemet som alla andra lärare på alla andra högstadieskolor. Kort sagt: Jag har visserligen bytt arbetsplats, men precis som tidigare känner jag mig hemma. =)

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (682)
21%

lektionstips, biologi (363)
11%

lektionstips, fysik (421)
13%

lektionstips, teknik eller matte (498)
16%

didaktik- och metodiktips (405)
13%

blogg eller länkar (158)
5%

annat (685)
21%

Totalt antal röster: 3212

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).