martinas skoltips på nätet

MC = möjligheternas centrum

07.10.2011 19:04

För snart 2 veckor sedan hade vi kompetensutvecklingsdag för alla lärare i kommunen, och mina förväntningar, eller kanske snarare förhoppningar, var skyhöga. Jag hade redan tidigt i våras pratat med skolområdeschefen om fortbildning. Jag ville gå lärarlyftet i teknik (eller matte), om jag kunde hitta en passande kurs. Jag ville utvecklas som pedagog kring hur man kan utnyttja olika digitala verktyg, smartboards, elevdatorer i klassrummet och annan modern teknik till att inspirera och motivera elever, individualisera, variera, utveckla och effektivisera undervisningen. Svaret jag fick var att i september... DÅ!! Då skulle alla lärare få delta i en fantastisk dag.... 

Kompetensutvecklingsdagen kom, men blev ännu en fullständig besvikelse. En föreläsning inställd pga sjukdom, en annan fullbokad. Kvar blev ingenting användbart. Lite förnuftiga tankar om sociala medier, lite om ungdomars syn på säkerhet på nätet... Ännu en kompetensutvecklingsdag i kommunens regi då jag suttit tillsammans med pinsamt många kollegor, timme efter timme, utan att vi fått ett enda tips att ha nytta av i klassrummet, i undervisningen.

Jag framförde min besvikelse till både skolområdeschefen och möjligheternas centrum. Ibland är det tur att man har svårt att tiga still. I eftermiddag har jag varit på besök på MC. Där träffade jag skoldatatekets rektor och it-pedagog/samordnare. Tillsammans har vi pratat om hur de skulle kunna bidra med användbar fortbildning kring t ex våra smartboards. Hur kan vi utnyttja alla våra smartboards optimalt? Hur kan vi arbeta med interaktiva uppgifter för en hel klass runt en enda smartboard? Hur kan man använda elevdatorer för att låta de tysta eleverna komma till tals i klassrummet? Hur kan man utnyttja webbkamera med mikroskop i NO-undervisningen för att jämföra och analysera resultat, eller involvera elever som varit frånvarande under labben? 
Den fortbildning jag efterfrågar är inga dyra storföreläsningar av välbetalda kändisföreläsare. Jag vill sitta på skolan ett par timmer regelbundet, tillsammans med kollegor och en it-pedagog, prova olika verktyg och funktioner samt diskutera idéer kring hur man kan lägga upp det dagliga arbetet i klassrummet utifrån de verktyg som står till förfogande.  

Tekniken finns och bidrar med oändligt många möjligheter, men det är fullkomligt omöjligt att utnyttja möjligheterna om vi inte får hjälp. Det går inte att uppfinna hjulet, dvs utveckla digitala lektionsplaneringar och arbetsuppgifter, samtidigt som man ska implementera nya läroplaner, lära sig nya betygsnivåer, utveckla de lokala skriftliga omdömena och ha koll på kanske hundratals elever och deras kunskapsnivå. Samtidigt som man ska planera undervisningen och elevernas lärande... 

Nej... Jag vill faktiskt bli serverad större kunskap om hur man kan göra, så jag själv sen kan välja hur jag vill göra i mitt klassrum och ha möjlighet att lyckas genomföra det. Låter det som en utopi? Kanske. Kanske kan möjligheternas centrum ge mig den möjligheten. 

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (696)
19%

lektionstips, biologi (374)
10%

lektionstips, fysik (454)
13%

lektionstips, teknik eller matte (509)
14%

didaktik- och metodiktips (517)
14%

blogg eller länkar (171)
5%

annat (853)
24%

Totalt antal röster: 3574

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).