martinas skoltips på nätet

Nytt år, nya utmaningar!

01.01.2012 11:43

Efter snart femton år på en underbar högstadieskola i södra delen av kommunen har jag nu bestämt mig för att byta arbetsplats. Av en slump blev jag ombedd att söka tjänsten som MaNO-lärare på en skola betydligt närmre hemmet, jag nappade och fick tjänsten.  Det ska bli oerhört spännande att börja på ny skola, med nya kollegor, i nyrenoverade lokaler och lite annorlunda tjänstefördelningsupplägg än jag är van vid. På gott och ont. Jag kommer åtminstone inledningsvis att ha betydligt fler elever men i färre ämnen, vilket kan vara nog så stressande i sig. Största nackdelen med tjänsten är att jag till att börja med kommer att undervisa två av mina egna barn i fysik. Inte bra! Det är väl nackdelen med att byta jobb mitt under pågående läsår. Lagt schema ligger. Framöver räknar jag med att kunna påverka tjänstefördelningen mot färre elever i mer sammanhållna NO-grupper. Just nu gäller det att inte vara en alltför pinsam mamma och lärare. 

Det var fruktansvärt jobbigt att berätta för kollegor och elever om mitt beslut att byta skola. Min 7:a är en härlig samling elever, men där finns stora pedagogiska utmaningar. Det känns svårt att lämna dem, särskilt som deras andra klassföreståndare ska vara mammaledig. Min 9:a har jag följt sedan åk 6, och dagen innan jag tillkännagav mitt beslut satt några elever och funderade över avslutningsmiddagen som traditionsenligt ska hållas i juni. De pratade om hur viktigt det är att jag och någon lärare till kommer, vi som har varit med och stöttat dem heeela vägen från 6:an till 9:an. Vi har ju upplevt så mycket tillsammans!  


 

Lite oro för våren. Jag har gjort en tung planering för första halvan av vårterminen. Teoretisk kemi, atom- och kärnfysik. Snabb repetition av hela kemi/fysikkursens viktigaste moment inför de nationella proven. Måtte de lyckas bra med studierna sista terminen. Jag önskar dem höga betyg. Välförtjänt höga betyg. Betyg att vara stolta över. 

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (696)
19%

lektionstips, biologi (374)
10%

lektionstips, fysik (454)
13%

lektionstips, teknik eller matte (509)
14%

didaktik- och metodiktips (517)
14%

blogg eller länkar (171)
5%

annat (853)
24%

Totalt antal röster: 3574

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).