martinas skoltips på nätet

Högläsning, cooolt!

10.03.2011 23:54

Idag började jag läsa ur "George och universums hemlighet" för mina sexor. Efter de två första kapitlen lade jag ihop boken och berättade lite kort om att den är skriven av en teoretisk fysiker, och att den inte bara är en spännande berättelse utan också innehåller intressanta fakta om universum.  En av killarna i klassen räckte ivrigt upp handen och undrade om boken är skriven av Stephen Hawking. När jag bekräftade detta utbrast han i ett spontant "Cooolt!!"

Jag kände genast hur bokens status lyftes rejält. Vi blev tvungna att snabbt kolla upp vem författaren var, googla och få en liten glimt av en spännande och imponerande personlighet. Vore kul att läsa mer om honom med eleverna...

Boken passar perfekt nu när vi precis är i slutet av ett arbetsområde

om vårt solsystem och vår plats i universum. Klockrent!

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (720)
18%

lektionstips, biologi (398)
10%

lektionstips, fysik (478)
12%

lektionstips, teknik eller matte (632)
16%

didaktik- och metodiktips (541)
14%

blogg eller länkar (194)
5%

annat (977)
25%

Totalt antal röster: 3940

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).