martinas skoltips på nätet

magneter och elektromagneter...

04.05.2010 18:20

Plötsligt verkar det som om alla jobbar med magneter och elektricitet just nu. Inte bara under mina egna lektioner handlar det om magneter, induktion, elektromagneter, elmotorer och generatorer, utan även under viktimmarna. Ofrivilligt, ska kanske tilläggas... Men att bygga elmotorer var roligt, även om vi fuskade lite och utgick från färdiga byggsatser. Sacke och Anton var snabba med bygget, och en fantastisk kreativitet och drivkraft blossade upp då de kom på att man kunde göra elmotorn snabbare. Bild på detta kommer snart här. (ska bara leta upp min sladd först...)

 

Under NO-timmarna med 9:an försöker vi ta en snabb repetition av viktiga kemiavsnitt inför de nationella proven i morgon. Jag tycker att det ska bli enormt spännande att få se proven, hur de är upplagda i år, vilka avsnitt som lyfts i proven och hur bra mina elever klarar dem. Själv tycker jag att många av mina elever har visat ett fantastiskt stort engagemang för kemin, och jag hoppas verkligen att de får utdelning för detta på proven. 
Håll tummarna i morgon!!

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (703)
19%

lektionstips, biologi (381)
11%

lektionstips, fysik (462)
13%

lektionstips, teknik eller matte (516)
14%

didaktik- och metodiktips (524)
14%

blogg eller länkar (178)
5%

annat (860)
24%

Totalt antal röster: 3624

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).