martinas skoltips på nätet

Nej, nu är det nog!

03.11.2009 22:45

Nu SKA jag komma ifatt med allting på jobbet! UTAN att behöva jobba en massa övertid! ...och jag menar inte några minuter hit eller dit i veckan, det brukar kunna handla om flera timmar varje vecka. SLUT med det! Från och med nu (och tills jag är ifatt med alla väntande uppgifter) har jag ett nytt sätt att planera min undervisning och övrigt arbete på jobbet. 

 

Steg 1; Vad vill jag att eleverna ska lära sig?

Steg 2; Kan de lära sig det UTAN att jag måste berätta det för dem? I så fall hur?

Steg 3; Kan jag göra "självkontrollerande" eller "varandrakontrollerande" uppgifter att använda på vägen mot målet? Formativ bedömning där eleverna själva bedömer åtminstone en del!

Steg 4; Efter ett par lektioner får jag väl lägga in diskussionsforum kring faktan, som jag handleder. Då får jag en koll på att alla är med och kan lägga till små detaljer som jag tycker är viktigt.

Steg 5; Eget ansvar, innebär att jag tar mig tid under lektionstid att prata med de elever som har kompletteringar att göra. Annars kommer vi ju aldrig ifatt, varken jag eller de! Tiden går!

SLUT på dåligt samvete om inte JAG jobbar häcken av mig med genomgångar, laborationer, demonstrationer osv samtliga undervisningsminuter.

Det är ELEVERNA som ska jobba alla undervisningsminuter! Så, SKÖNT! Nu är det klargjort!

 

Jag ska istället hinna ifatt med all dokumentation, beställningar, arbetsmiljöundersökningar, rättningar, filmbeställningar, kemikalieprepareringar, utvärderingar, skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, IUP-sammanställningar o dyl. Trist, men snart är jag där, och då kan jag ägna mig mer åt själva undervisningen igen. Då blir det roligare igen, utan allting som stressar sönder en.

Nu blir det elevaktiv organisk kemi. Spännande!

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (716)
19%

lektionstips, biologi (394)
10%

lektionstips, fysik (474)
12%

lektionstips, teknik eller matte (629)
16%

didaktik- och metodiktips (537)
14%

blogg eller länkar (190)
5%

annat (873)
23%

Totalt antal röster: 3813

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).