martinas skoltips på nätet

söndag kväll

08.11.2009 19:21

Som vanligt sitter man och jobbar söndag kväll. Inte för att jag inte har jobbat innan under helgen, utan för att jag har mer jag vill hinna. Lektionerna i torsdags gick inget vidare.... måste försöka reparera skadan, vet inte riktigt hur. 9orna måste få tillbaka sina skrivningar, och jag måste hitta tid att prata enskilt med en hel del av eleverna. Det är kanske den största utmaningen; att uppbringa tid till individuella samtal, det finns alltid så många frågor, så många som behöver stöd varje lektion. *Suck.*

I nuläget vet jag inte säkert om jag ens kommer att kunna åka till jobbet i morgon. Noah är fortfarande förkyld, kanske lite bättre i luftrören, men mer snuvig. Håller tummarna för att det är bättre i morgon.

9orna ska på prao de närmsta veckorna. För egen del påverkar det inte mitt schema så mycket förrän v 48, men åtminstone tre No-lärare på skolan måste få lite lättare arbetsbörda varsin vecka. Inser att detta är chansen vi får att komma ifatt med institutionsarbetet, så planen är att försöka organisera upp verksamheten lite, skapa lite effektivitet, lite ordning och reda under dessa veckor. Hur gör man det?? Alla måste ju vara delaktiga och vilja vara med på tåget. Kan man få lite fortbildning kring hur man startar upp, motiverar, organiserar och driver projekt tillsammans med kollegor?? Kanske ska börja med att kalla till ett litet planeringsmöte?? Hmm...

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (717)
19%

lektionstips, biologi (395)
10%

lektionstips, fysik (475)
12%

lektionstips, teknik eller matte (629)
16%

didaktik- och metodiktips (538)
14%

blogg eller länkar (191)
5%

annat (874)
23%

Totalt antal röster: 3819

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).